Gå til indhold
FORSIDEN | FOR ANSATTE | PRINT | SITEMAP |

Psykiatrien i Region SyddanmarkTil forsiden

Søvn

Søvnproblemer kan forstærke psykisk sygdom.

Kender du det?

  • "Jeg vågner kl. 5 og kan ikke sove. I stedet ligger jeg og spekulerer på alt det, der er gået galt i mit liv"
  • "Jeg ligger og vender og drejer mig et par timer, før jeg endelig falder i søvn. Når vækkeuret ringer, har jeg langt fra udsovet"
  • "Jeg får sjældent mere end 5 timers søvn. Jeg synes, min aften bliver så kort, hvis jeg går i seng før midnat" 

Hvad er søvnløshed?

Søvnløshed er fornemmelsen af:

  • Ikke at kunne falde i søvn.
  • Ikke at kunne sove uforstyrret i længere tid ad gangen.
  • Ikke at være udhvilet, dagen efter.

Mange mennesker har svært ved at sove i korte perioder af deres liv. Kun hos få bider søvnløsheden sig fast og bliver kronisk.

Årsagen til søvnproblemerne kan fx være:

  • Psykisk sygdom som depression og angst.
  • Bivirkninger af medicin.
  • Stress, bekymringer eller anden belastning.
  • En uregelmæssig døgnrytme.
  • Store måltider, hård træning eller kaffe lige før sengetid.
  • For meget søvn om dagen.

Hvad kan du gøre?

Du kan være med til at skabe gode rammer for din nattesøvn ved at:

Tal med din læge. Medicin kan hjælpe på kort sigt, men bør kun bruges i nogle dage, da virkningen efter få uger aftager.

Søvnløshed behandles også med:

  • Fysisk aktivitet, der i nogle undersøgelser har vist sig at være lige så effektivt som sovemedicin.
  • Søvnbegrænsing, hvor man kun ligger i sengen, når man sover eller har sex. Du vil opleve, at du sover længere og længere.
  • Søvnstimulation, hvor man forlader soveværelset, hvis man ikke sover inden for 20 minutter. Og først går tilbage til sengen, når man igen er søvning.
  • Lysbehandling, hvor døgnrytmen reguleres af kraftigt lys.

Siden er sidst opdateret 15-7-2019



Psykiatrien i Region Syddanmark | Lille Grundet Hulvej 25, bygning P | 7100 Vejle | Kontakt | Tilgængelighedserklæring