Gå til indhold
FORSIDEN | FOR ANSATTE | PRINT | SITEMAP |

Psykiatrien i Region SyddanmarkTil forsiden

Motion

Fysisk aktivitet understøtter de kemiske processer i hjernen – og bidrager til din mentale, fysiske og sociale trivsel.

Hvad tæller med som motion?

Motion er alle former for fysisk aktivitet, hvor du bliver en smule forpustet (pulsslag: 120/minuttet). Fx havearbejde, sex, gåture, svømning, løb, badminton, dans m.m.

En rask gåtur er også med til at gøre en forskel for din sundhed.

3 tips til mere motion

• Bestem dig for faste tider på ugen, som du vil bruge til fysisk aktivitet.

• Få motion under transport – gå, kør på cykel, løb på rulleskøjter, tag trappen. Planlæg, hvilke transporter i løbet af ugen du kan gøre til fysisk aktivitet.

• Aftal at være fysisk aktiv sammen med andre – det er sjovere, og så får du det gjort.

Hvorfor er fysisk aktivitet en særlig udfordring, når du er psykisk sårbar eller syg?

  • Du bruger måske meget af din viljestyrke på at tackle din sårbarhed. Det kan være svært også at finde overskud til motion. 
  • Psykisk sygdom kan gøre dig apatisk og gøre det svært for dig at trække dig selv op til at komme i gang.
  • Antipsykotisk medicin kan gøre dig sløv og træt.
  • Social angst og utryghed kan være en barriere for at dyrke sport eller gå ud.

Mere viden

Læs Sundhedsstyrelsens folder: "Brug hovedet, brug kroppen" – guide fra Sundhedsstyrelsen'.

 


Siden er sidst opdateret 7-7-2020



Psykiatrien i Region Syddanmark | Lille Grundet Hulvej 25, bygning P | 7100 Vejle | Kontakt | Tilgængelighedserklæring